2012. június 22., péntek

Bärenschützklamm - Azaz Medveszurdok Ausztria

Régóta vágytam látni Ausztria legszebb, leghosszabb szurdokát a Medve-szurdokot, vagy ahogy nyersen fordítjuk, a Medveölő-szurdokot. Mióta hallottam róla, azóta terveztem, hogy végigjárom, vagyis inkább végigmászom. Izgatottan vágtunk neki az útnak, a Graztól 40 km-re lévő Mixnitz nevű településhez. Mivel kihagytuk az autópályákat, már az utazás maga is izgalmas volt. Weiz mellett 3 km hosszú szurdokon át vezet az autóút, néhol olyan keskeny egy sávra összeszűkülve, hogy csak a kanyarban elhelyezett tükrök segítségével lehet közlekedni. Mint a Kazán-szoros, legalábbis azt így képzelem, bár még ott nem jártam.
Képet csak futtában, kocsiból tudtam készíteni, mivel nincs hely félreállni, de talán így is visszaadja a szoros hangulatát.
Az izgalmam már a tetőfokára hágott, amikor Mixnitznél lehajtottunk az útról. A szurdok már jóval előbb ki van táblázva, mindenütt, nem lehet eltéveszteni.
Aztán megérkeztünk, hétköznap lévén kevesen voltak, így a legközelebbi parkolóban hagytuk járműveinket. A parkolóból kb. fél órás nagyjából 3 km-es sétával értünk a szurdok bejáratához, de már addig is le kellett küzdeni 340 m-es szintkülönbséget, mellettünk a sziklák között csobogó patakkal. Ígéretes volt...

Hátizsákkal, sok itallal, elemózsiával készültünk, de amint megláttam egy osztrák pasast, egy db térképpel a kezében, rájöttem, hogy nem lesz ez olyan komoly túra.
(Egyébként a parkolónál prospektusok, térképek vannak kitéve, lehet tájékozódni.)
Maga a szurdok bejárata egy kis házikónál kezdődött, ahol egy Liszt Ferenc hajú nyugis ürge szedte be a 3,50 EUR összegű belépti díjat. Szerintem nem sok érte, főleg, hogy csodás látványosság következett.

Máris bent voltunk a hatalmas sziklafalakkal övezett szurdokban. A 10 km hosszú szurdok 700 méter szinttel jó kis kihívás, de cseppet sem veszélyes. Eleinte paráztam a hidakon, de aztán meg lehet szokni. Összesen 169 fahídon mentünk fel, ami 2900 lépcsőfokot jelent. A hosszabb lépcsőfokok mögött van mindig egy keskenyebb belső rövidebb is, így biztonságos rajta a lépés. A korlátok dupla-sorosak, hogy a gyerekek is felérjék. Látszik a folyamatos karbantartás is, sok helyen friss fából készültek a szerkezetek. Főként a hidak voltak újak, úgy látszik azokat sodorja el a víz, nagy esőzésekkor. (A szurdok egyébként májustól októberig látogatható) Feltételezem, hogy esős idő esetén csúsznak a létrák, most teljesen száraz volt a legtöbb.

A sziklaszoros klímája párás, meleg, a fölfele mászásban bőven gördültek az izzadságcseppek rajtunk. De nem bántuk, hiszen fantasztikus látvány az égig érő sziklák között csobogó patak, vízesésekkel, átfolyásokkal, barlangokkal tarkítva.
A szurdokban elvileg egyirányú a haladás, még az előzés, és kerülés is nehézkes. Csak ott van mód rá, ahol picit szélesebb a sziklaperem, vagy ahol a hidak össze vannak kapcsolva. Egyébként nem, mert a korlátok között keskeny a hely, jobban megtermett emberek épp hogy csak elférnek a vállukkal, főként a hátizsákjukkal.
Néhol egészen közel a sziklafal alatt kellett mászni, máshol egészen magasan felfele a sziklák mentén. Többször a víz fölött, vagy barlangüregek fölött. Rendkívül izgalmas volt, és érdekes. A vízesések, zubogók, külön látványosságok, van ahol több méter magasból ömlik a víz, vannak többszörös zuhatagok is.
A szurdok bejárása a parkolótól nekünk szűk 3 órát vett igénybe, a végén egészen magasra fel kellett mászni a sziklákon. Izzasztó volt. Utána következett a hütte, ahol ehetünk, ihatunk, a padokon megpihenhetünk. Van kívül WC is, amit nem ajánlok. :-( Én a vizes pólóm cseréjére vettem igénybe, jó ötlet volt száraz pólót dugni a zsákba.

Innen többféle túralehetőség van, minden jól ki van táblázva. Lehet tovább gyalogolni egy szép tóhoz, vagy fel a hegycsúcsra, illetve vissza a parkolóba. A nagy meleg miatt mi a visszautat választottuk, ami kb. 1 óra 45 perc volt lefele. Ez sem volt egyszerű, mert bár a táj nagyon szép, az út elég meredek, köves, térdet nem kímélő.

Aztán ahogy lejjebb érünk, tipikus alpesi a táj, tehenekkel, nagy virágos rétekkel, teljesen idilli. :-)

A túra nagyon tetszett, ajánlom mindenkinek, nem fog csalódni. Akár egynapos kirándulás keretében is bejárható, a Mixnitzbe vezető utak látványosak végig, aki pedig autópályán akar odajutni, Grazig megteheti. (Kőszegtől 145 km volt kb.)

Korábban már jártam két osztrák szurdokban, a Vörthi tó közeli Tscheppa szurdokban, ami hasonlóan szép, és látványos, csak sokkal rövidebb, 1,2 km, és nem jellemzően fahidas, inkább sziklás terepű, illetőleg fémtornyos, fémlétrás. Belépője 6,5 EUR, a visszajutás autóbuszjárattal lehetséges. Olyan keskeny úton, szerpentinen buszoztunk, hogy a végén a leszálló utasok megtapsolták a sofőrt. :-)

A másik kanyon amit bejártam Nassfeld ill. Hermagor közelében a Garnitzenklamm, szintén nagyon látványos, de rövidebb, és kevesebb a szint is.

Szlovéniában is jártam szurdoktúrán, a Bled melletti Vintgar-ban, az volt az első, bele is szerettem egyből. Külföldön bátran bejárhatjuk ezeket, biztonságosak, jól kiépítettek.
Csak azt sajnálom, hogy nem kezdtem el régebben blogot írni, így sok emléket nem tudok megörökíteni.
De innentől nincs megállás....

Idehaza a Rám-szakadék, a Holdvilág árok és otthon Cseszneken a Kőmosó szurdok hasonló, de persze sokkal rövidebbek, de hát nincsenek is olyan nagy hegyeink.
(A Kőmosóról egy régebbi írásomban olvashattatok.)

36 megjegyzés:

  1. Köszi a leírást, nagyon sokat fogok belőle hasznosítani. Ha még nem jártál Magyarországon a Tarjánka-szurdokban, azt is nézd meg, gyönyörű télen-nyáron. Heves megyében,Markaz és Domoszló falvak között található, a Tarjánka patak vájta ki.
    Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, tervbe van véve.:-)

      Törlés
  2. Mindegyik más

    Höllentalklamm - Garmischpartenkirchen - Németország
    Breitachklamm - Oberstdorf - Németország
    Wimbachklamm - Berchtesgadenerland - Németország
    Vorderkaserklamm - St. Martin, Ausztria

    VálaszTörlés
  3. Szia !

    Bled melletti Vintgar-ral kellene össze hasonlítani nehézségbe akkor ez milyen ?
    Ott már jártunk, ide meg készülünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is jártam a Vintgar-ban. A Medve szurdok meredekebb, sok fölfele tartó létra van benne. De ugyanolyan jól kiépített, nem veszélyesebb, inkább fárasztóbb.

      Törlés
  4. Köszi a választ:-)
    Dobogókőröl indúlva Rám-szakadékon át Dömösre és vissza eléggé megviselt mondjuk az szűk 15 km, ide első megmozdulásnak utólag majdnem sok volt :-) Ha ez hasonló erősségű akkor lehet késöbbi időpontra kerülne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem a Rám-szakadéktól egy kicsit keményebb. Így gondolkodjál. De hangsúlyozom, szebb is. :-)

      Törlés
  5. Szia,
    nagyon tetszett amit írtál,és ahol jártál.Szeretném megkérdezni,hogy tudnál nekem térképes utvonaltervet küldeni,mert nekem is nagyon tetszett az odautatok közben készült kép.Szívesen megjárnám én is azt az utvonalat.
    Köszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekünk Kőszegen volt a szállásunk, és onnan mentünk, egyszerű osztrák térkép alapján. Mixnitz-ig teljesen jól követhető, kis utakon, nem autópályá. Onnan meg ki van táblázvaa szurdok. Szerintem ha beírod a google-maps-ba a Kőszeg-Mixnitz útvonalat, ezt fogja kiadni.
      Jó túrázást.

      Törlés
  6. Szia!Köszönjük a leírást,pár hét múlva ide készülünk.Abban esetleg tudnál segíteni,hogy kutyával végigjárható-e a szurdok? Köszönöm és további szép élményeket

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos azt nem tudom, hogy tábla tiltja -e a kutyát, erre nem emlékszem. De elvileg igen, bár arra biztosan kell figyelni, hogy ne zavarjon senkit. Remélem sikeres lesz a túrátok, örülnék egy levélnek utána. :-)

      Törlés
    2. Szia!

      Kutyát ne vigyél, ha csak nem akarod, hogy oda vesszen. Itt végig két kézzel kell kapaszkodni, a lába végig belecsúszna a gerendák közé! Főleg a meredek részeken kell mind a két kéz. A kutya nem tud felmenni!

      Törlés
  7. Bár a nagyon szűk autós szurdokot nem sikerült megtalálni, a Medve-szurdok megmászása nagyszerűen sikerült, köszönjük a tippet

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, remélem máskor is tudok jó ötleteket adni.
      :-)

      Törlés
    2. Igen igen. Így van.

      Törlés
  8. Az autós szurdok a Weizklamm lehetett.

    VálaszTörlés
  9. Ajánlom Szlovákiába a Szucha Belát a Szlovák paradicsomban az is csodás, talán kevesebb a vízesés.

    VálaszTörlés
  10. Mi két hét múlva megyünk egy nagyobb csoporttal. Szerintetek érdemes elvinni a túrabotokat? Felfelé gondolom a hátizsákban vinném, de lefelé talán hasznos lehet. Mit gondoltok?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem nem, sőt zavaró lehet, mivel sok a lépcső, nem lehet leszúrni, fogni kell egy kézben, plusz a korlátot is fogni kell. Tehát én nem vinném.

      Törlés
  11. Szia!
    Köszönöm a leírást, Te adtad meg a végső lökést, hogy lekűzdjem erre az útra tériszonyomat... :)
    Egy kis kötözködős megjegyzés: a schützen ige nemhogy nem a medvék gyilkolászását, hanem védelmét jelenti, tehát inkább "Medve óvó szurdok". (Amivel kevered az a schießen...)
    És engesztelésül egy tipp: ha Németországban jártok, ne hagyjátok ki a Sárkányszurdokot (Drachenschlucht)! Igen jófajta hely, láttunk fél méterről mezei pockot is. Szinte pózolt a kamerának... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rendben, vettem az adást. :-)

      Törlés
  12. Szia!
    Nagyon hasznos a leírásod, erősen vonz a szurdok megcsodálása. Mi a véleményed? Gyakorlat nélkül, 6, 12 és 15 éves gyerekekkel neki merjünk vágni? Az elszántság megvan, a fizikai felkészültség kevésbé.
    Kíváncsian várom válaszod.
    Előre is köszönöm: Erika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Felkészültség nélkül lehet menni, legfeljebb jobban elfáradtok. A 6 évest én nem vinném.

      Törlés
  13. Köszi a leíarást, nagyon sokat segített!!!
    Ibolya

    VálaszTörlés
  14. Én is nagyon vágytam a szurdoktúrára. Ez csak azért ciki, mert a térdem kificamodós, és iszonyú tériszonyos is vagyok. Nem tudtam meg tudom e csinálni. De sikerült és mondhatom teljesen biztonságos. Tériszonyom nem volt, mert mindig volt kapaszkodó. Nekem fizikálisan is birható volt! Azért csak kb. 8 évestől vinnék oda gyerkőcöt, hallottunk síró kicsi gyerekeket. Köszönöm ezt az oldalt, a bejegyzéseket, mert ez adott bátorságot az úthoz! Meseszép volt!!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Mekkorak voltak a siro kisgyerekek?

      Törlés
    2. Hát ezt a bejegyzés írója tudná megmondani. Én amikor ott voltam, nem voltak kicsik. De nem is valók oda. Ahogy a kutyák és a bot sem.

      Törlés
  15. Nagyon kedvelem az írásaidat, egy ideje követem a blogot. Ezt még korábban nem olvastam, a Google-ban találtam rá.
    Én szeptember 7.-én jártam ott egy csoporttal, és hasonló élményekben volt részem. Most én is képeket készülök feltenni a Google-ra, és pár mondatot is írok hozzá.
    Köszönöm, tetszett, amit írtál!

    VálaszTörlés
  16. Kedves Zoli!
    Örülök, ha tetszik, amit írok. Remélem sok jó helyet be tudok mutatni, s te elmész, és készítesz szép fotókat.
    A medveszurdok mellett, ajánlom a Wwichtalklammot is, melyről Schneeberg-es túrabeszámolómban írtam. Az is nagyon nagy élmény, s szerintem kis ügyességgel megmászható.
    Jó fotózást kívánok.

    VálaszTörlés
  17. A blog írójának, a pontosabb adatok miatt:A szurdok nem10 kilométer! A szurdok bejáratától az utolsó fahídig kb 2,5- 2,8 km! És nem 169 hanem 164 fahíd van!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi az információt, egyébként nem számoltam meg a lépcsőket, egy internetes oldalról szedtem az adatokat. A 10 km pedig a mi komplett túránk volt.

      Törlés
  18. Azért a németséghez hozzátenném, hogy a schützen az ugyan védet jelent, de a Schütze viszont lövész / vadász. :) De a névnek állítólag egyikhez sincs köze. :)

    VálaszTörlés
  19. Szia!
    Én most találtam a blogodra, és nagyon tetszik. Jövő pénteken készülünk a szurdokba négyen, de a mama bevan parázva, hogy nem fog neki menni a "felfelé" miatt. 63 éves, korához illő fizikummal. Szerinted nekivághatunk? Hozzáteszem mi sem vagyunk tinédzserek :)
    Üdv: Viki

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Viki! Remélem még nem késtem el a válasszal, szabadságon voltam. Szóval: Szerintem igen, mert bár fárasztó lesz, szerintem az adrenalin segít. Van pár meredek rész, de ha bírja a létramászást akkor érdemes megpróbálni, nagyon nagy élmény. A kor nem számít, de azért állóképességre szükség van. Úgy képzeld el, hogy egy jó órán keresztül fölfelé kell menni, ebből szerintem 40 perc létra, rövidebb, hosszabb. És nagyon fogtok izzadni, úgy kell öltözni.

      Törlés
  20. Amennyire szép, annyira fárasztó. Nem csak felfelé, hanem lefelé is. Túrabottal kevésbé csúszkáltunk volna a köveken lefelé, annak ellenére, hogy a létrán útban van felfelé. Több mint 700 mételt jöttünk lefelé kb 5 km alatt, szóval meredek nagyon. Izomláz garantált.

    VálaszTörlés
  21. Fárasztó, izomlázas és nagyon meredek, a kövek csúszósak, főleg vizes időben. Szerintem lefele ajánlott valami botot keresni. Emellett természetesen fantasztikusan szép.

    VálaszTörlés