2013. május 7., kedd

Balatoni kilátók - bejárás

Hétvégén a Balatoni kilátók túra rendezői bejárásán vettem részt, s jó szívvel ajánlom mindenkinek, aki szép helyeken szeretne túrázni. A bejárás Balatonfüred állomásról indult, ahol a zöld jelzést követve vágtunk át a városon. Balatonfüred gyönyörűen parkosított város, most így tavasszal tulipánok árvácskák szépítették a járdák mentét. A kéttornyú vörös templomot elhagyva fölfele már a kék jelzésen folytattuk utunkat. A jelzések mindenütt frissek, jók, és a turistautakon is látszik, hogy használják. Elsőként a Jókai kilátóhoz tartottunk, útba ejtve egy szép nagy keresztet, mely mellől csodálatos a kilátás a Balatonra. Egyben látszik a Tihanyi félsziget, és a környező erdők is. A Balaton kéksége fantasztikus látványt nyújtott a hegyről.

A turistautat gyönyörű virágok szegélyezték, kék lila és sárga csodák nyílnak, a sziklás talajon színes gyíkok napoztak, így kisebb sikolyok is elhagyták a számat. A kilátóhoz vezető "Aranyember útja" padokkal szegélyezett, ismertető táblákat láthatunk, és a Zöld háromszögön közelíthetjük meg. A Jókai Mór kilátó háromemeletes, fából készült, a 317 m magas Tamás hegyen található. A kilátás pazar, bár a lépcsők nagyon keskenyek, és meredekek. De a panoráma mindenképpen megéri.

Inen a kék jelzésen haladtunk tovább, majd hamarosan a piros is feltűnt, és a piros háromszög jelezte hogy közelednek a Koloska sziklák. A réten már jártam, de itt fent még sosem. Elképesztően szép látványt nyújtanak a hatalmas sziklák, körben csupa zöld erdővel. A veszélyt szép fakorlátokkal hárítják el, melyek karbantartottak. Ismertető táblákat is találhatunk az itt élő állat- és növényvilágról. Kihasználhatjuk a Balatoni kilátók mozgalmat is, hiszen érintenek közös pontot a túrák, így oda is lehet gyűjteni a kérdésekre a válaszokat.

A sziklákról lépcső vezet le a Koloska-völgybe, ahol frissvízű forrást találunk. A forrás bővízű, kis tóban, majd patakban folytatódik. A réten szalonnasütőhelyek, padok, asztalok találhatóak, a Fürediek kedvenc kirándulóhelye. Hamarosan az erdőben tovább gyalgolva elértük a Koloska csárdát, ahol egy kávé frissítőpontot iktattam be. Csak annak javaslom, akinek vastag a pénztárcája. Egyébként a kiszolgálás figyelmes, a wc tiszta, kis pihenőre mindenképpen alkalmas.

A csárdát elhagyva a patak mentén folytattuk utunkat, hamarosan azonban meredeken balra visz fel a kék jelzés a Péter hegyre, ami bizony melegben elég megerőltető. De mivel minden hegynek van teteje, egyszer csak felérkeztünk. Innen tovább szőlők között baktattunk, végig élvezve a csodás panorámát, és a szép házak, pincék látványát.

Minden csupa zöld, minden csupa virág, egy tavaszi kirándulás a Balaton környékén nagyon kellemes élmény lehet. Ajánlom ezt a túrát annak ellenére, hogy nem körtúra, busszal, vonattal vissza lehet jutni a rajthelyre ha szükséges. A túrára még lehet előjelentkezni a szervezőnél: bakonyturistaja@googlemail.com

Beérkeztünk Csopakra, ahol a felújított Plul malom mellett haladtunk el, sok turista, és biciklis fedezte fel ezt a kellemes látnivalót, ami pályázati pénzből lett felújítva. Éppen aktuális időpontban lesz a túra, hiszen az 1277. május 12-i csereszerződés szerint a Nosztréba vezető úta alatt két malomépület volt. Molnár Kálmán, kinek a Vígmolnár Csárda (jelenleg étterem) mellett is volt malma, elbontatta az itt lévő régi malmot, és mivel lányát Plul Vilmos vizimolnár vette feleségül, a malom a Plul családé lett. Később a malmokat államosították, bérlőknek adták ki. Ma látogatható műemlék, helytörténeti gyűjteménnyel gazdagítva.

A szép malom után még egy szépség következett, picike kitérőt tettünk a kékről, hogy megcsodálhassuk a középkori templom maradványait, a Csonkatornyot Csopakon. A templom Szent István tiszteletére épült, mára csak tornya maradt meg.

A rom körül is gyönyörű a parkosítás, virágözön látványa fogad.

Visszakanyarodva a kék jelzésre, a temető mellett kezdjük meg a fölfele menetelést. Hamarosan elérjük a Csákány-hegyi kilátót, melyet Endrődi kilátónak is neveznek, a költő, irodalomtörténész munkássága elismeréséül.

Utunk még mindig a kéken folytatódott, beérkeztünk Paloznakra. Nem kell keresni, szembe jön velünk a Kálvária, mellette vízvételi lehetőség a nyomóskútból.

Tovább haladva, még mindig a kéken, ilyen kis tornyos kápolnaszerű gyöngyszemek mellett gyalogoltunk el, közben folyamatos kilátással a Balatonra. Kis patakon áthaladva érkezünk Lovasra, ahol a világháborús emlékmű is utunkba esik.

Ezután hamarosan Alsóőrsre érkeztünk, ahol idő hiányában a túrát befejeztük. Még megnéztük a református templomot, mely 13. századbeli, román és gótikus jegyeket  hordoz, oldalán freskómaradványok láthatóak.Felújítása barokk stílusban történt.

A törökház turbános kéményével nagyon érdekes látnivaló.
Magyarország legrégebbi, gótikus udvarháza. Az egykori kisnemesi ház jelenleg kulturális célokat szolgál.  Innen gyönyörű kilátás nyílik a környékre, a Tihanyi-félszigetre. Ilyen szép és értékes épített örökségeink megóvása, jelenünket és jövőnket gazdagítja, ne hagyjuk ki a túrán.

A túra szervezőjével, Orbán Imrével rövid riportot készítettem, hamarosan felkerül majd a blogra. Későbbiekben pedig tervezem más túratársakkal is hasonló riport készítését, túrázásról, természetről, teljesítményről és azért, hogy közelebbről megismerhessük ezeket a nagyszerű embereket, akik hétről hétre gyalogolnak, szerveznek, hogy megismerjék, és mi is megismerhessük gyönyörű országunkat.