2013. november 20., szerda

Kilátók a Balaton körül III.

Nagyon szeretem ezeket a túramozgalmakat, mert bármikor lehet csinálni, és tartalmas, látnivalóval teli kiírások. Így volt ez a Balaton körüli harmadik kilátós mozgalom bejárásánál is. Ragyogó idő volt, és az őszi fényben ragyogó Balaton panorámáját ezer formában csodálhattuk meg. Ezúttal a kiírás első részét, 11 kilátópontot kerestünk fel. Egyik pontból másikba autóval könnyű eljutni, az már csak rajtunk múlik, mennyit szeretnénk gyalogolni. Természetesen vannak olyan kilátók, amit nem lehet teljesen megközelíteni kocsival, ott többet lehet sétálni, de ebben ez a szép, hogy gyalogolunk i, meg nem is. :-)
Az első kilátópontot Balatonfűzfő mögött közelítettük meg, jó kis kukoricatáblán keresztül, ez volt a Sér hegyi geodéziai torony. Nem hagyott mély nyomot bennem, fotó sem készült. Felírtuk a kódot, és indultunk tovább Balatonkenesére, ahol a Tárojános kilátóba másztunk fel. Bő 1 km gyaloglással közelítettük meg, a kilátás pedig fantasztikus volt. Tanösvény is van kialakítva, nem hosszú, de annál látványosabb.

Következő állomáshely a Balatonakarattyai Magas-part volt, ahol rövid sétával fotózással élveztük a remek időt, és szép kilátást.
Még két kilátópont volt a környéken, azokban nem tudtunk gyönyörködni annyira, mert az odavezető út gondozatlan, gazos volt, kilátó nem, csak kilátási pont található. Egy-egy régi romos pad, szóval nem éppen szép látvány, egy ilyen remek környéken.
Innen Balatonvilágos következett, itt is volt több kilátási pont amit fel kellett keresni. Ez a rész szépséges, ápolt, és gondozott, jókat lehet sétálni a part tetején, bár a régi korlátok felújításra szorulnak.
A kilátás fantasztikus, a Balaton kékségével nem lehet betelni. Szép rálátás van a Club Aligára, amit most nem is tudom hogy hívnak, de a kommunizmus idejében elvtársaink kedvelt helye volt.

Következett Zamárdi, a Kő-hegyi kilátóval, ahol már többször is jártam, több Balatoni túra is érinti, ha jól emlékszem a Cinegén jártam erre. A kilátó impozáns épületének tetejéről szép rálátás nyílik a Tihanyi félszigetre is. Ha erre járunk, feltétlenül nézzük meg a híres Szamárkövet is.
Zamárdiban még egy kilátópontot kerestünk fel, ez nagyon érdekes volt, ezúttal a víz mellett a nádasban jártunk.
Csodás fotókat lehetett készíteni, a kilátás pedig közelről a vízre történt.
Újabb autózás következett, a 70-es útról Szóládnál tértünk le, s számomra teljesen ismeretlen környékre értünk, nagyon tetszett. Nezde faluban hagytuk a járművet, ami egy édes kis hely, néhány házzal, erdő tövében, kilátással a Balatonra. Ápolt házacskái alapján üdülőfalunak tűnt.
A járművet elhagyva hosszabb gyaloglásra indultunk, először a falu fölött lévő Szkíta Golgota szobrait néztük meg. Alulról fölfelé indulva a hegyre, Attila szobrát, Csaba Királyfi székely kapuját, Baján kagán kövét, Magyar táltos szobrát, Koppányt, és Baba Máriát láthatjuk, majd a Szent László kis-kápolnát. Csodás hely, a régi öregek szerint gyógyító erővel bír. A kilátás pedig fantasztikus...
A gyógyító hegyre régen talicskában tolták fel a nehezen mozgó öregeket, hogy gyógyuljanak. A legenda szerint Koppány vezér is itt van eltemetve. Az biztos, a hely energiával teli, érdemes felkeresni. Nekem nagyon tetszett, bár ez konkrétan nem szerepel a kilátópontok között. Tovább indultunk hát a hegy gerincén, és az Almán hegyi kilátóhoz érkeztünk. Megoldottuk a feladatot, megnéztük ismét a Balatont, és folytattuk utunkat. Jó kis kirándulóhely ez, padokkal, asztalokkal. s az ide vezető út is érdekes. Mielőtt Nezdére érünk, a partfalban jó sok bevájt pincét láthatunk, és szinte betonteknő az autóút maga. Sajnos fotót nem készítettem, a vezetésre koncentráltam. De nagyon érdekes, látványos, és tele van szőlőbirtokokkal a környék.

Somogy megye legmagasabb pontja 316 méter, és az Almán tetőhöz jól jelzett turistautak vezetnek fel. A tetőről néhány km volt csupán a Csillagó hegyi geodéziai torony, ami szintén kilátópont, bár felmenni nem lehet, a táj gyönyörű.

Visszatértünk immár végig lejtőnek a falucskába, és még egy utolsó kilátópontot tudtunk felkeresni, a korai sötétedés miatt. Balatonföldvár Országzászlója következett, és a hozzá tartozó naplementés Balaton.
Igazán szép és tartalmas nap volt. A túramozgalom részletes leírását itt találhatjátok meg: