2015. szeptember 7., hétfő

Geotúra Vászoly környékén

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park végzett vezetője tartott geotúrát nemrégiben Vászoly környékén. Úgyis meg szerettem volna nézni Vászolyt, a Szent Jakab forrással, így csatlakoztam a társasághoz.
Csillagtúra szerűen jártuk be a geológiailag érdekes helyeket, és nagyon sok hasznos érdekes információt kaptunk Futó Jánostól, a vezetőnktől.
Percig sem unatkoztam, talán csak a gyaloglás volt kevés. Bár a közel negyven fokos melegben épp jó volt egy kis erdei kikapcsolódás erőltetés nélkül.

Megismerkedtünk a márnával, mint kőzettel, aztán vizes helyet, a Nyelő nevű tavacskát kerestük fel. Egy rozzant vadlesről szép kilátással fotózni is tudtam.

János nagyszerűen mesélt, gyerekeknek felnőtteknek egyaránt felkeltette az érdeklődését. Nemcsak a kőzetekről, az erdőkről, fákról, erdészeti ismeretekről is tájékozott, bármit lehet kérdezni, szinte mindenre tudta a választ. Hiába no, hosszú évek gyakorlata...

A Balaton-felvidék legidősebb bükkfájának megismerése után két barlangocskát is megnéztünk, aztán sziklaletöréseket, löszös üledéket láthattunk. Némi kalandos mászás is volt a túrában, ezzel is fokozva a túra érdekességét.

Ezután Vászoly ősi falujának Árpád kori templom romjaihoz baktattunk, mellett emlékkereszt, és pár lépéssel odébb csodás kilátás. Ez mind egy helyen, egy jó kis program megnézni, s közben fotózni, bámulni a Balaton arcait messziről.

A keresztet a falu állíttatta, sajnos a romok környéke még nincs kitakarítva.

A Balaton csücske több oldalról is látható, igaz messze van, de annál szebb.

A panoráma csodálása után Vászoly faluban sétáltunk, megnézve a Szent Jakab forrást, a mellette lévő vízi színpadot,. Bő és friss vizű patak keletkezik a forrás után, mely a falun végig csobog. Nagyon gusztusos, és maga a falu belseje is a szép régi felújított házacskákkal, vendégházakkal.

A kis tó fölött - mely a forrásból táplálkozik - van a színpad, mellett nézőtér, kiskocsma, most is sok turista pihent itt, nagyon kellemes hely. Jó sajtkészítőt is találunk, érdemes Vászolyra látogatni.