2015. október 15., csütörtök

Nyúl Szurdik túra

Az utolsó fényes napos szombaton túráztam Nyúlon, a csodás Európában egyedülálló Szurdikban.
A Szurdikról itt mindent megtudhattok:  http://www.nyul.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=1454:ny%C3%BAli-szurdik

A túra  a teljesítménytúrázók honlapjának kiírása szerint: http://www.teljesitmenyturazoktarsasaga.hu/tura?id=6447 itt olvasható. Én a rövid 13 km-es gyalogtúrát választottam, egyedül ennyit kellemesebb, és dolgom is volt délután. Már az odautazás is izgi volt, mert a 81-es úton Sárkeresztes felől letértem Pannonhalma irányába, ami egy remek kis dombos környék, nagyon tetszik nekem.
Pannonhalmán is futóverseny volt, talán az időpont a Nyúli futáshoz nem volt jó választás.
Gyalogolni sem láttam senkit, egyetlen fiú került el összesen, miután elindultam.


A túra a Szent Donát kápolna mellől indult, már javában szervezték a futóknak az öltözősátrat, főzték az ebédet, nagy volt a lelkesedés.
Én egy szem útvonal tervvel a kezemben elindultam, és eszembe jutott, hogy ezidáig ezen a környéken még mindig eltévedtem. Nos, most nagy örömömre szolgált, hogy a futóverseny miatt az útvonal végig remekül ki volt szalagozva.

Rögtön az indulás után befordultam az itt nagyon jellemző mélyútra, melyből több is van a környéken, löszös, érdekes táj ez. A tetőről nagyon szép kilátás nyílt a környező dombokra, kertekre, sajnos több helyen nem volt jó kilátásom ezután, mivel a tetőket erdő borította.


A kis térképemen ilyen nevek sorakoztak: Kisnyúl, Nagy-nyúl.... hát nem nagyszerű? :-)

Nagyon szép idő volt, az ember lánya jól elmeditálgat az erdőben, elnézegettem a csodás őszi kikericseket, a hulló faleveleket, és letettem a heti stresszt megint. Csend volt, csak néha madárcsicsergést lehetett hallani, néha kis gépek távoli zümmögését.


A mélyút zöldre váltott, akácerdők, majd ismét mélyutak következtek, sok volt a föl- le, nem is volt olyan kevés a 350 m szintkülönbség. A hátam izzadt, igaz elég gyors tempóban mentem, hogy legalább a mai napnak sportértéke is legyen.

Az első ellenőrzőpontnál kaptam pecsétet, haladtam tovább, s közben gyönyörű őszi fotókat is készítettem.




És persze képeket a mélyutakról, ami itt mindenütt megtalálható. A löszbe könnyű pincéket vájni, ezért szép kis pincesor mellett gyalogoltam.




A lösz érdekes képződményeivel, löszfalon lelógó harangvirággal vonzó természeti látványosság.




Bár sok helyen látható volt, egy jó eső esetén leomlik a föld, annál érdekesebb lett számomra. Igaz, olyan időben talán veszélyesebb lenne. Most csend volt és nyugalom, én meg csak bámultam.




A galagonya piroslott a bokrokon, és sok sok virág nyílt mindenfelé.




Az őszi kikerics sok helyen pompázott, szép fotókat lehetett készíteni róla.





A szépségek után rondaságok is jöttek, a tornyok, minden mennyiségben és mindenféle ronda kivitelben.





Egy jó kis jelzés a tönkön, szintén útba esett.




A szalagozás tuti volt, köszönöm a sok fáradtságot, megkönnyítette az utat és a sebességemet. Bár tájékozódni így nem nagyon kellett, nem bántam egyáltalán. Tényő várhegy bejárása után (várnak nyomát sem láttam) Győrújbarát felé közeledtem.




Egy másik löszös mélyútban, ahol erózió is megfigyelhető. elhagytam a gyermektábort, szép házak között folytatódott az út.




A második ellenőrzőpont lelkes gyerekcsapata.




Elhaladtam a Paperdei úton lévő Paperdői borudvar mellett, mely tanúsítja, hogy remek borok is készülnek a löszös domboldalakon. Győrújbarátból csak egy picit láttam, de van itt minden, remek pincék, borozók, sőt még síiskola is!





Kilátás a kis pincék között Győr felé. Aztán egy újabb ronda torony.




És még egy. És még kettőnek nem is raktam ide ki a fotóját.




Végre egy jó kis magassági pont, mely a békemozgalom emlékére készült 1983-ban.



A futóknak nem lehet ez könnyű terep, föl le állandóan, ez a kis domb rém meredek, még jó hogy rövid volt.




A geodéziai toronyba létrán lehetett fölmászni, én nem vállaltam. Így a kilátás is elmaradt.
A túra vége felé ismét Nyúlra értem vissza, csodás kis pincék között. Nem messze van a Szél Fiai fogadó, melynek éttermét már kipróbáltam egyszer, tetszett.
http://www.winecellarinn.hu/

Hamarosan beérkeztem a célba, ahol a gyors tempóm miatt szabadkozott a szervező, hogy még nem készült el az ebéd. Nem bántam, siettem haza, de nagyon jó kis túra volt, szép kitűzőt kaptam.
A Szurdikot ajánlom bárkinek megnézésre, bejárásra, rendkívül érdekes természeti környezet.

Ajánlom figyelmetekbe egy fotós ismerős blogját is,  ő fotósszemmel járt a Nyúli Szurdikban:
http://nadasdiszabo.blogspot.hu/2012/04/gyalogtura-nyuli-havasokban.html


A túra során 13 km-t gyalogoltam, ami nem nagy táv, viszont remek edzés, sok-sok fotó készült, szép tájakon jártam, sok természeti érdekességet láttam, tehát összességében nagyon nagyon jó kis túra volt. :-)

Ha ti is jártatok erre, küldjetek fotókat, beszámolót, élményeket.
Várom címemre a megjegyzéseket:
jakab.erzsebet0@gmail.com


3 megjegyzés:

  1. Kedves Erzsébet, örülök a nyúli szurdikban szerzett élményeidnek! Továbbá köszönöm, hogy az én blogposztomról is tettél említést.
    A linkben rögzített poszt folytatása:
    http://nadasdiszabo.blogspot.hu/2012/04/nyul-gyorujbarat-nyul-korut.html
    További kellemes élményeket kívánok, bármerre is jársz kis Hazánkban!

    VálaszTörlés
  2. Kiváló beszámoló. Jó hirverése a tájnak.

    VálaszTörlés