2016. május 24., kedd

Zakopanei gasztro élmények

Egy pár napos kiruccanásra utaztunk Zakopáne-ba, ahol elsősorban gasztro élményekre tettünk szert. Előzetesen mindent elolvastam a lengyel ételekről, a helyi tradicionális szokásokról, és ki is akartam próbálni amit lehet.
Először is a sajtok. A kis hegyi kalyibákban készülő házi sajtokat mindenütt árulják, utcán, boltban, piacon. Leginkább a piacon éri meg vásárolni, ott kóstolgatni is lehet. A piacon kicsit tudnak magyarul is, de én a végén belekeveredtem.

Teehéén púúha, teehéén keemény, bírkaa púha, bíírka kemény, bíírka grill, keecskee púúha, teehéén bíírka, .... és így tovább. Igazából arra jöttem rá, van a fehér színű, ami sós, erősebben mint a feta, mindegyik füstölt, és a keményebb "héjút" jó lehet grillezni. Én birkát és kecskét nem nagyon eszem, így leginkább a tehénsajtból vásároltunk.
Az árak a városban ugyanazok, a piacon alacsonyabbak. De vannak méretbeli különbségek is.


A sajtok mellett söröket is kóstoltunk. Előzetesen azt olvastam a lengyeleknek nincsenek jó söreik. Nos jelentem, szerintem jók, nekem ízlett. Nem egy cseh minőség, gyenge, csajos sörök vannak. Egy frissítő pohár erejéig érdemes kipróbálni mindet.


Zakópánéban rengeteg étterem van. Egyik hangulatosabb, mint a másik. Első nap az ajánlás ellenére mégis s Krupowki nevű főutcán étkeztünk, azt is ki szerettem volna próbálni, mi is a turista csalogató. Jó kis grillező helyek vannak, és a legtöbb helyen remek sült csülköt lehet kapni. Ez az amiből egyet nem bírtunk megenni ketten. És nem azért, mert nem volt jó.

Nagyon finom ropogósra sütik, a bőre harsog, jól lehet rágcsálni, a hús puha, jóízű, a zsír teljesen ki sül belőle. Kellemes mártogatókat adnak hozzá, az almás tejszínes torma nagyon ízlett. A mustáruk, (mustarza) pocsék volt.
Az árak kb. 10 %-kal alacsonyabbak, mint itthon. De a kiszolgálás, a hozzáállás sok százalékkal jobb. És ami nekem nagyon bejött, a mosdók mindenütt patyolat tiszták. Akár étteremben, akár nyilvános helyen.
A lengyelek szeretik a káposztát, adnak is mindenhez, amihez lehet. A csülökhöz ezt kaptuk.
És természetesen élő népzenét, harmonikával, nagybőgővel, az sok helyen dukál. Tetszett, hogy a fiatalok is szeretik, nem a rockot és a diszkót erőltetik.
Nagyon népszerű desszert náluk az almás pite fagyival és tejszínhabbal, esetleg valamilyen szósszal nyakon öntve. Több helyen is próbáltuk, itt eperszósszal kaptuk, de volt ennél finomabb is, melynél a pite tetején még egy réteg hab is volt.

Visszatérve a sajtokra. A piacon grillezik helyben, és áfonyalekvárral fogyasztják. Vadul hangzik, füstölt sajt lekvárral, de esküszöm jó. Hoztunk haza is, itthon is sütöttünk, és ízlett.


Nagy kedvencem lett a Zurek, a lengyelek tradicionális levese. Tejszínes, savanyított leves, kolbásszal és füstölt hússal, gombával, krumplival. A kolbász nem füstölt,l tipikus tradicionális, nagyon kellemes levesbe főzve. Nekem a Zurek nagyon bejött, itthon megpróbáltam egy saját verziót, hús nélkül, de úgy is nagyon jó lett. A savanyítást kovászos uborka levével csinálják, én csak kis ecettel próbálkoztam. Szóval a Zurek nagyon finom! Abban az étteremben, ahol kipróbáltuk, többször is jártunk, nagyon tetszett. A hangulatos berendezés, a sok fűszernövény cserépben, kis vízimalom a kertben, szép terasz, nagyon jó kis hely. A kocsma tábláját lejjebb láthatjátok a képen, leírni, kimondani nem tudom. :-)
Egy biztos, a kocsma vagyis étterem neve: Karczma.

A tiszta vizű patakokban sok a hal, a pisztrángot feltétlenül meg kell kóstolni. Remekül készítik, nem drága, de a szálkákkal vigyázni kell. Remek salátákat kaptam mellé, mézes sárgarépát, zelleres tejszínes salátát, valamilyen tormásat, és joghurtos lila káposztát, meg uborkát. Nagyon finomak a salátáik, feltétlenül érdemes megkóstolni.

Kihagyhatatlan ételük a Pirog. Ez egy nagyon finom frissen készült töltött tészta, melyet olvasztott vajjal hoznak. a töltelék különböző, kóstoltuk a lóbabos gombás változatot, és az orosz típust is, eszméletlenül finom volt mindegyik. A tölteléket nem tudtuk beazonosítani, a lengyel fordítás alapján tettük meg. íz szerint nem sikerült. A töltelékben minden nagyon finomra van darálva, pépesítve, de egységek finom ízt ad a hozzávaló. Szuper jó volt. :-)
A boltokban előhűtött változatok kaphatóak, hosszú szavatossági lejárattal.

A salátákat is lehet kapni boltban, hármas rekeszű kis műanyagban, érdemes hozni belőle.

A fent említett étteremben mindenütt gyönyörű fűszernövények virítottak a cserepekben. Jó illata van, szép, és persze hasznos is. Van nagy kosárban is, dézsában is, remek látvány, jó ötlet, és bármikor szakíthatunk belőle, ha főzünk. Hazaérve én is telepítettem plusz néhány cserepet a teraszomra.

Szóval az étterem neve. KARCZMA PRZY MLYNIE. Nagyon klassz hely. Ajánlom. A honlapja itt: http://www.przymlynie.pl/

Még egy sajt előétel. Készítik a füstölt sajtot úgy is, ahogy a képen látható, grillezve sütve, rásütve egy szelet bacon szalonnát, kíséretként természetesen az áfonya lekvár jelen van. A lekvárról. Azt is vásároltam, mert bár ráztam a fejem, hogy nem kérek, én is főztem be, mégis vettem. Isteni. És egész más, mint amit én készítettem.


Még egy jellemző étel Lengyelországban, a képen látható kerek és középen lyukas tészta, krumpligombócnak mondanám. Finom volt, de ez egy másik étterem, és a gombás szaftos hús semmi különös élményt nem nyújtott.

Ellentétben a másik tradicionális étellel, a Bigos-sal. Remek káposztás étel, kis szafttal, kis füstölt szalonnakockákkal, nekem ugyan egy kicsit sós, de finom. Kicsit mint a mi székelykáposztánk. De nem egészen. Megkóstolni kötelező. Természetesen a hatása mint a miénknek, hiszen a káposzta jó emésztés segítő.

Röviden ennyi fért bele a pár napos szabadságba, a reggelinek egy külön bejegyzést szentelek, mert a szállásunk kitűnő volt.

Zakopane nagyon tetszett. A házak stílusa, a sok fa, egyfajta otthonos barátságos hangulatot áraszt, nem beszélve a hófödte hegycsúcsokról, melyek körülveszik a városkát. A forgalom nem túl nagy, érdemes májusban menni. Szállás, étterem dögivel, nem fogunk csalódni. A fő utcán a milliomosok boltjától kezdve a kínai vacakig minden kapható.
Nincs messze, az utak jók, a szabályokat mindenütt nyugodtan betartják, senki nem tülköl az ember mögött, és még az utolsó egy złoty-s parkolásról is számlát adnak. Példát vehetnénk.





1 megjegyzés: